Trening

Hvordan gikk egentlig vegetar-prosjektet mitt?

15. juni 2018

Da var det på tide å få oppsummert vegetar-prosjektet jeg kastet meg på. #nomeatmay og #meatfreemay var to kampanjer som suste rundt på sosiale medier i forkant av nasjonaldagsmåneden, og jeg kastet meg på. Hvordan gikk det så egentlig å leve kjøttfritt i en måned ?

Først tenker jeg at det kan være lurt å forklare litt av bakgrunnen for å bli med på en slik godsak. Tidligere har jeg skrevet om mine tiltak for en litt mere plantebasert hverdag. Bakgrunnen for dette ligger i all sin helhet rundt miljøvern, dyrevelferd og respekt for andre mennesker som ikke har de samme mulighetene som oss. Det er medmennesker over hele verden som hver dag sulter grunnet vårt overforbruk og overproduksjon.

Fordeler?

Jeg hadde gang på gang fått høre hvor enkelt det er å gå over til et vegetarisk kosthold, noe som faktisk stemte. 01. mai fløy jeg rett inn i en kjøttfri hverdag.

Frokostene mine besto primært av havregrøt med nøtter og bær, til lunsj ble det ofte pastasalat og grønt med ost mye bønner og linser, før middagen besto av mye grønnsaker, pasta/ris, noe fisk og naturlig tilbehør. Jeg savnet ingenting i begynnelsen og følte egentlig at dette var en greie som funket godt.

Kroppen fungerte bra, fordøyelsen smilte i takt med tilværelsen og energinivået var generelt veldig godt.

Hva var så utfordringene ?

Jeg gikk mye sulten og slet litt med å ikke ha denne daglige metthetsfølelsen. På tross av at jeg spiste mye. Det gikk muligens 30-60 minutter etter disse større plantebaserte måltidene før jeg var skrubbsulten igjen.

Så begynte jeg å se på sammensetningen av måltidene mine. I mangel av noe som mettet hadde jeg solid økt inntaket mitt av pasta og ris, noe som kombinert med at jeg spiste ost og saus (for smaken sin del) faktisk sørget for at jeg fikk i meg veldig mye kalorier. Jeg gikk faktisk litt opp i vekt. Har alltid forundret meg over hvordan det er mulig å være veggis og overvektig, men det er virkelig ikke noe problem. Når du går sulten er det lett å snackse.

Så over til disse livsviktige proteinene for en sjel som meg som er aktiv og ønsker resultater på trening. Jeg hadde fått hørt i mange år at det var bare å bruke bønner som proteinkilde, men er du egentlig klar over hvor jævelig mye bønner du må spise for å få i deg en nevneverdig proteinmengde? En mengde som er uutholdelig for luft i tarm (og mennesker rundt deg)

Noen veldig uoffisielle regnestykke for å forklare (korriger meg gjerne her, dette er ikke mitt spesialfelt)

Eks 1: Skal jeg få i meg 25 gram protein som det er i 100 gram kylling, må jeg spise og koke opp 100 gram tørre bønner. En kyllingfilet er ca 110 kcal, mens bønnemengden jeg må opp i tilsvarer 340 kcal. En solid forskjell. Og 100 gram kokte bønner er omtrent umulig å få i seg til et måltid.

Eks 2: Skal jeg få i meg 20 gram proteiner fra havregryn så må jeg koke meg opp 200 gram til en havregrøt,  noe som igjen vil gi meg en havregrøt på et måltid som inneholder rundt 800 kalorier. Og det er uten nøtter og annet på toppen. 800 kalorier i et måltid er mye.

NB: Det er viktig for meg å poengtere at dette ikke er normale mengder en person ville spist til et måltid, men mengder jeg måtte opp i for å nå det ønskede inntaket av gram protein pr. kilo kroppsvekt.

En oppsummering  ?

Oppsummert kan det sies at det å leve et aktivt liv og optimalisert kosthverdag med mye trening, kombinert med et vegetarisk kosthold, krever mye planlegging og forberedelser i forkant. Det å ta kjøtt vekk som animals proteinkilde krever at denne må erstattes med en annen god proteinkilde. Det er svært vanskelig da proteinet fra kjøtt har noen viktige og unike egenskaper. Du må også ha god kontroll på kaloriinntaket ditt – det var lettere å gå i flere feller her enn jeg kanskje hadde trodd i søken på metthetsfølelse og solide smaker.

Du må virkelig sette deg inn i den nye livsstilen og forberede deg på mere gjennomtenkt kostholdsplanlegging.

Jeg har personlig valgt å heller gå tilbake til et kjøttredusert kosthold hvor jeg forsøker å tenkte kortreist, fremfor vegetarisk. Kjøtt av produsenter som tar dyrevelferd og miljøhensyn på alvor – og mengder innenfor radiusen for å dekke mine behov.

Det lever jeg svært godt med.

Send meg gjerne dine erfaringer, eller kommenter. Jeg hører gjerne fra deg for å lære mer, få tips og dele erfaringer.

Snakkes, da.

//Sølve

 

Du kommer til å like

2 Comments

  • Reply Gro Irene 15. juni 2018 at 21:46

    Kult at du gjorde et forsøk, og tok en runde med deg selv i forhold til hvor maten du spiser faktisk kommer fra! Jeg klarer meg veldig fint uten kjøtt, men spiser fisk og egg av og til – og trener ca. 1 % av det du gjør Det finnes ingen fasit, alle må finne sin egen vei og sin egen løsning – noe det står respekt av når det er gjennomtenkt og et resultat av refleksjon, og ikke bare fordi «det bare er sånn» eller «har alltid vært sånn». Jeg tenker at alle kan gjøre noe for dyrene, miljø, samfunn og egen helse – uansett. Selv om man ikke kutter ut kjøtt og animalske produkter helt, så kan man tilegne seg kunnskap og gjøre bedre valg i matveien som allikevel bidrar til endring. Hvert valg teller, og ingen god gjerning er forgjeves – hvor liten den enn er

    • Reply Sølve Sundrehagen 18. juni 2018 at 20:13

      Takk for fin kommentar. Jeg er helt enig med deg!

    Legg igjen din kommentar