Du har sjekket både blodtrykket og kolesterolet og har fått svar på at alt er som det skal være her, men legen din forteller deg allikevel at du bør gå ned noen kilo for å holde deg frisk. På TV ser du programmer som «Ekstremt vekttap» og du leser artikler i andre medier som samlet forteller deg at overvekt er skadelig. «Du må gå ned i vekt, for fettet dreper.»

Men er det egentlig slik? Hva om overvekt ikke alltid må settes i den helseskadelige boksen?

Noe som er spennende å vite her er at det faktisk er individuelt hva kroppen din tåler av overvekt. Noen er rett og slett støpt i en form som håndterer solide kjærlighetshåndtak, muffinmager og mannebryster bedre. Enkelte forskere har til og med forsket seg frem til at det ikke nødvendigvis må være noen sammenheng mellom overvekt og negative helseutfordringer. Det som er viktig å huske her er at overvekt er en omfattende tilstand som har ekstremt mange ulike utganger hos den enkelte. Det er også forskjell på overvekt og fedme.

Hvor mye kan du egentlig veie før det er for mye? Som nevnt over er det individuelt hvor mye den enkelte person kan veie for mye og her er det mange faktorer som spiller inn. Det er ingen fasit. Mange kjenner igjen og benytter seg av KMI (Kroppsmasseindeks) når det skal gjøres opp en rask mening om helsetilstanden. Det er lurt å ta med seg at KMI ikke alltid gir noe godt bilde av helsetilstanden til den enkelte, men det kan gi en liten pekepinn om du er skrudd sammen som folk flest. Enkelte kan oppleve helseutfordringer ved en overskredet kroppsmasseindeks på 25, andre har en høyere grense. Igjen er det viktig å skille mellom overvekt og fedme. Fedmegrensen på KMI-skalaen er satt til 30. Det sies at overvektige mennesker med en KMI på mellom 30 og 35 risikerer å måtte klare seg med 3-5 færre år i livet enn en normalvektige. På den andre siden så ser man at livslengden til de med en KMI i det øverste sjiktet av det som regnes som normalvekt, 22,5 til 25, påvirkes minst.

Ting som alder og hvor fettet ditt er plassert er også avgjørende for å avgjøre hvor skadelig overvekten din er. Om fettet er plassert rundt hofter og lår er det ikke alltid slik at dette vil påvirke deg, men på den andre siden så vil solide fettmengder plassert rundt mageregionen øke risikoen for hjertesykdommer og diabetes hos de fleste – uansett alder. En enkel måte og sjekk hvordan man selv lagrer fett er ved å ta en titt i speilet og avgjøre om man er en epleform eller en pæreform. Epleformen på kroppen viser en kropp hvor mye av det uheldige fettet har lagt seg rundt mageregionen, mens en pæreform hvor fettet ligger på hofter og lår ikke er like farlig. Man kan da altså anta at mengden fett på en menneskekropp betyr mindre enn type fett og hvor det er plassert.

Uansett, det er ingen tvil om at om at overvekt og fedme i det lange løp er en viktig årsak til hjerte-og karsykdommer og at dette igjen påvirker din levetid. Det du bør få med deg her er at uavhengig av vekten din, så bør du gjøre det du kan for å beskytte din egen helse. Det kan hende at du har en kropp som tolererer overvekten bedre, men er det verdt å ta sjansen?

Overvekt er et utfordrende emne og man skal være forsiktig meg å putte mennesker i bås. Det lureste du kan gjøre er å sørge for en aktiv livsstil hvor du tar smarte helsevalg på kjøkkenet og når du legger aktivitetsplanene dine. Det holder deg i form uansett om du har noen kilo for mye fordelt utover kroppen din.

Tenk så deilig det er å være frisk og leve lenge.