Trening

Gjør det du har lyst til i 2018!

13. januar 2018

Test ut hva du liker, og ikke la treningsmotivasjonen din bli drept av velmenende råd om hva du BURDE gjøre. Om du stilte til start i fjor, men ikke fullførte dørstokkmila like godt som du hadde hadde planlagt, da er denne teksten til deg.

 Aller først en definisjon av problemet: En rask sveip innom vår pålitelige venn Wikipedia setter ordet «dørstokkmil» i sammenheng med nølende, tiltaksløs, halvveis og uferdig. Negative adjektiv. La oss kalle de negadjektiv. Om disse negadjektivene hadde gått inn i et forhold med «treningslyst» eller «helårskropp» er jeg rimelig sikker på at forholdet hadde vært komplisert. Vi skal derfor allerede nå sørge for å grave et lite mentalt hull i en bakke av vinterfrost og kvitte oss med disse. Beklager, Negadjektiv – det er ikke meg, det er deg.

Det er også rimelig stor sjanse for at du leste mange motivasjonstekster i januar om at du må ha en grundig aktivitetsplan og lage en langsiktig målsetning for å kunne nå dine kroppslige og helsemessige nyttårsønsker. Muligheten er også der for at du kommer til å snappe opp velmenende råd må trene styrke, må få i deg et minimum av fire hovedmåltider med påfølgende mellommåltider, og at du må skaffe deg en sportsklokke med tilhørende applikasjon som systematisk deltajkartlegger hele ditt bevegelsesmønster. Selv når du besøker toalettet og lirker av en liten knebøy på vei ned mot ringen.

Disse rådene leste du også i fjor. Det var alle disse ulike vinklingene på hvordan du skulle aktivisere deg som både fødte og tok livet av treningsmotivasjonen din. Du måtte rett og slett stålsette deg for å i det hele tatt klare å målsette deg. Det funket i noen uker. I noen uker var du hele Norges trimdronning.  Desverre hadde oppladningen til dørstokkmila tatt så mye krefter fra deg at før du viste ordet av det, var du drevet tilbake til start.

Det hjelper lite at du helst skal spise åtte måltider om dagen når de du deler hus med, som du tross alt har synkronisert hverdagssyklus rundt, kun spiser tre. Det hjelper ikke at du må finne tid til tunge styrketreningsløft, når alt du egentlig vil er å løpe. Eller danse. Og to-do-lister og langsiktige detaljstyrte planer for å nå målsetninger? Disse har du nok av på jobb og i studier.

I år skal du stå dørstokkmila ut fordi du henter energien og drivkraften din fra lyst. Treningslyst. Det er ingen tvil om lystbasert aktivitet, treningsaktivitet som gjør at du vil komme tilbake, er aktivitet du lettere vil finne plass til i en kalender smekket full av planer og forventninger. Du skal trene det du har lyst til, det som gjør deg glad og det som passer best inn i din hverdag. Du må ingenting. Du trenger ikke så mye for å ha god helse. Tretti gode minutter daglig med aktivitetet som gjør deg lett svett på ryggen vil gjøre hjertet ditt en kjempetjeneste. En tjeneste hjertet ditt vil gjengjelde deg når du trenger det som mest. Du kan til og med slå sammen minuttene dine og fordele de utover uka.

I 2016 skal du gjøre det du har lyst til. Det skal bli et år uten negadjektiv-historier. Bruk litt tid på å teste et bredt spekter av aktiviteter som får deg i bevegelse. Deretter skaffer du deg noen favoritter. Noen favoritter som du favoriserer. Uavhengig av råd. Samme om det er løping, hjemmetrening i stua, dansing i gruppetreningssalen eller styrketrening på et treningsstudio. La dine favorittaktiviteter være motivasjon nok til å komme deg opp av sofaen, igjennom dørstokkmila og inn i helsebringende hurra-aktivitet.

«Litt er bra – mer er bedre – treningslyst er best»

//Sølve Sundrehagen

Du kommer til å like

Ingen kommentarer

Legg igjen din kommentar