Trening

5 viktige grunner til at kroppen din elsker gruppetrening!

13. januar 2018

 5 viktige grunner til at kroppen din elsker gruppetrening!

Det å motivere seg selv til å trene flere ganger ukentlig kommer ikke av seg selv. Selv om individuelt tilpassede styrketreningsprogrammer og forskningsbaserte kondisjonsintervaller kan være en fordel inn i ditt treningsopplegg, er  det litt for enkelt å hive seg over slumreknappen om det bare er hardt arbeid og ikke noe lek inn i aktivitetsplanene dine. I tillegg til at gruppetrening styrker både hjertet og musklene, så vil du her få noen kanskje enda viktigere grunner til at gruppetrening fortsatt bør være på favorittlisten din.

1. Holder deg ung.

Som barn, hadde du det aller best når du kunne leke med dine venner. Livet var bekymringsløst. Som ungdom, dreide hele vår verden seg rundt vennskap og relasjoner. Det var våre venner som i størst grad påvirket hvilke valg vi gjorde og hvilke aktiviteter vi var med på. Nå som vi er voksne stortrives vi fortsatt med å være aktive sammen med venner, men vi føler ofte at vi ikke har tid nok til akkurat dette. Gruppetrening gir oss den unike muligheten til å være i aktivitet sammen med andre igjen og hente frem den deilige ungdommelige følelsen.

2. Du klarer fler og trener mer.

Gruppetrening er mere enn bare den høye musikken og den motiverende instruktøren som du ser inne i salen på gymmet. Det er ikke bare fysiske fordeler med gruppetrening, men også den sosiale faktoren ved det å trene sammen med andre spiller en viktig rolle. Du får den støtten og motivasjonen du trenger fra instruktøren og de andre deltakerne på klassen for å hjelpe deg videre på veien. Du ler, svetter, smiler, og presser deg gjennom øvelser og vil automatisk gjennom gruppedynamikken og ditt naturlig innebyggede konkurranseinstinkt kjenne at du presser deg og gjør treningen din enda mere effektiv.

3. Du går ikke lei.

En av de største grunnene til at folk flest slutter å trene er av kjedsomhet. Det er større sannsynlighet for at du opparbeider deg en varig treningsrutine og når målet ditt om gruppetrening er en del av aktivitetsplanene dine. Et bredt spekter av ulike gruppetreningstimer finnes på planen til treningssenteret ditt og om du var på en klasse hvor du ikke hadde det gøy, så går du heller på en annen klasse som passer din personlighet bedre neste gang. Du må igjennom noen runder med prøving og feiling før du finner din gruppetreningsfavoritt, men når du gjør det er kroppen din solgt til et livslangt helsebringende kjærlighetsforhold til trening.

4. Det trygt og gjennomtenk.

Trening er et fag og det er ikke enkelt og skulle lage seg sitt eget opplegg uten veiledning. Du blir bombadert fra media om hvordan du bør trene, men du får liten veiledning om hvordan du skal kaste deg på dette superopplegget som er beskrevet. Dette å sette seg inn i hva, hvordan og hvorfor kan fort bli en litt for stor oppgave i et hektisk hverdagsliv. Om du tar en kikk på gruppetreningsplanen din kan du se et stort utvalgt av klasser inndelt etter tidligere treningsgrunnlag og ønsket oppnådd treningseffekt. Du trenger altså ikke vite noe om hvordan du skal varme opp, bevege deg, stille inn en maskin eller hvor lenge du må holde på; det er allerede gjort for deg.

5. Du trener hjernen.

Det å trene samhandling mellom hjerne og kropp er ekstremt viktig og har vist seg å være forebyggende mot livsgnistødeleggende sykdommer som alzheimers. Når du utfordrer de små grå til å arbeide med å sette bevegelse til f.eks rytmer trener du koordinative ferdigheter. Koordinative ferdigheter er ferdigheter som f.eks påvirker øye-hånd-samhandling, reaksjonsevne og balanse. Dette er ting som du ønsker å ha god kontroll på livet ut. Ved å trene koordinative ferdigheter kan du utføre arbeidsoppgaver lettere, være mer rasjonell, lære teknikker raskere og ta smartere avgjørelser i alle situasjoner.

Trening er mere enn større rumpe og bredere rygg. Trening er helse. God helse får du gjennom helhetlig tankegang og varierte aktivitetsplaner. God helse holder deg frisk og lar deg leve lenge. Tenk for en deilig følelse det er å kunne ha det gøy og oppleve så mye som mulig hele strekningen på vei mot kisteboksen. For dit skal vi alle; bare sørg for at du får mest mulig ut av årene som ligger til rette for deg i forkant!

Du kommer til å like

Ingen kommentarer

Legg igjen din kommentar